Fødevarestyrelsen

Fødevarestyrelsen

3 ud af 5 børn og unge spiser og drikker for meget sukker. Mere end en tredjedel af dette sukker kommer fra sukkersødede læskedrikke, der i store mængder er usundt. Det øger risikoen for udvikling af overvægt, fejlernæring og syreskader på tænderne.

Derfor lancerede Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen Skwulp.dk, hvis budskab lyder: ”Sluk tørsten i vand og bliv landets sejeste surfer.

Skwulp.dk skulle bidrage til at gøre det attraktivt og spændende for de unge mellem 10 og 16 år at slukke tørsten i vand og mindske forbruget sodavand og andre søde drikke. Skwulp.dk var et surferunivers, hvor omdrejningspunktet var de fede oplevelser, der kan være forbundet med at have et godt forhold til vand.

Kampegnen blev bakket op af Ungdomsringen, DIF, DGI, FDF, Dansk Skoleidræt og af KRAM-kommunerne.

De unge deltagere kunne “designe” deres eget surfunivers online og invitere deres venner til at “surfe med”. Hver dag gennem kampagnen skulle de unge rapportere hvor meget vand, juice, mælk og sodavand der var blevet drukket.

Jo mere vand man drak og rapporterede, desto federe og vildere bølger fik man at surfe på, hvorimod indtag af for mange usunde læskedrikke førte til haj-fyldt farvand eller knækket surfboard.

På denne vis gamificerede vi det sunde budskab ind i målgruppen og oplevede en rapporteret reduktion af usunde læskedrikke samt en øget rapportering af vandindtag uden at løfte pegefingre eller fjerne motivationen hos den enkelte.

Ønsker du at få uddybet denne reference?

Related Projects