Forebyggelsesfonden

Forebyggelsesfonden

533 arbejdspladser meldte sig til den nationale udfordring om at rykke mest ved sundheden på 60 dage.

Hvor meget kan man rykke ved sundheden på en arbejdsplads ved udelukkende at benytte digitale virkemidler? Svaret på dette spørgsmål var ret klart efter DI og TV2 med støtte fra Forebyggelsesfonden lancerede den landsdækkende kampagne SundhedsRyk.dk.

Kampagnens deltagere, fra de mere end 500 arbejdspladser, gennemførte et digitalt sundhedstjek og fik herefter en personlig pointmålsætning de skulle forsøge at nå dagligt gennem kampagnens 60 dage.

Den daglige rapportering bestod af KRAMS faktorer såsom fokus på sunde hovedmåltider, frugt, grønt, snacks, læskedrikke, søvn og motion.

Via kampagnens gamification-ingredienser og skræddersyet kommunikation, lykkedes det at øge mængden af sunde hovedmåltider i målgruppen med over 30%, indtaget af frugt/grønt med over 40%, sænke mængden af snacks og læskedrikke med 25% og øge deltagernes kondital med 18%.

Alt i alt førte indsatsen til et gennemsnitligt prognosticeret fald i sygefraværet hos de deltagende arbejdspladser på ca 10%.

Ønsker du at få uddybet denne reference?

Related Projects